Jom Tekan Menda Niey !!!

Selamat datang ke blog ana yang tak seberapa ini . Sila la baca entry entry yang ada . Kalau suka 'like' aje la . Dan , jangan lupa komen .Be my follower . Terima kasih . :P

sahabat bloggiey :)

Sunday, July 15, 2012

Kenapa berpurdah?

Assalamualaikum sahabat,,
sebelum memulakn bicara, izinkan ak, :) tuk bercakap tentang purdah dari golongan hawa. Tak salahkan kalau seorang lelaki ingin becakap tentang purdah, yakni y hanya dipakai oleh kaum hawa? so, kalau saya tersilap bicara, terlanjur kata, saya mohon maaf la ye.

Sekarang ni saya perasan, semakin ramai kaum hawa yang mula memakai purdah. So what?? Bagus la kan? Yes, jujurnya, memang bgus, saya sendiri suka akan kaum hawa yang memakai purdah dan pernah terfikir tuk memilih salah seorang dari mereka tuk menjadi teman hidup saya sendri.

Kerana lelaki suka?
Namun, ada seorang kawan saya yang menceritakan apabila dia bertanya seorang rakannya yang memakai purdah, "mengapa kamu berpurdah?" Rakannya menjawab, "kami lebih suka berpurdah kerana kebanyakan lelaki lebih suka akan wanita yang memakai purdah". Lebih kurang begitu lah jawapan yang diberikan. Adakah ini yang patut dijadikan jawapannya? Langsung tidak relevan. Nampaknya niat mereka sudah terbabas. Bukan juga niat saya nak sukhuzhon.

Cantik tak?
Selain itu, saya juga perasan semakin banyak foto2 mereka yang berpurdah diupload ke dalam fb tuk menjadi tontonan sahabat2 mereka. Yes, memang cantik, menarik, da bomb! Lalu ramai yang meng"like" pict2 tersebut, malah pelbagai komen yang positif diterima. Such as "cantiknyee", "sweetnye" dan macam2 lg la.. Saya tertanya tanya, adakah ini caranya mereka tuk mendapat perhatian dalam fb? Kelihatan seperti publisiti murahan je. Saya tak cakap pun salah nak upload pic berpurdah, at least aurat terjaga. Eh, aurat k? Sorry, muka bukan aurat. Maaf.

Dicelah celah status fb rakan2, saya terbaca satu status, "berniqob bukan untuk bergaya di facebook...". Hah, ni baru betul. Bukan tuk bergaya. Lihat lah, nasib baik ada yang sempat perasan akan perkara sebegini.

By the way,,,if there's a mistake and wrong, i'm sorry. :)

wallahu'allam

1 comment:

Aliff Haikal said...

betul tu . setuju dengan entry ni . Allahuakbar !

Like Sikit ;)